niedziela, 10 kwietnia 2016

Stek wołowy z antrykotu z czarną soczewicą i warzywami

Ależ to było smaczne! Świetna wołowina w towarzystwie soczewicy z warzywami - coś pysznego i to w pół godziny czyli bardzo szybko jak na porządny obiad. Wcale nie miałam ochoty spędzać dużo czasu w kuchni, ale chcieliśmy zjeść coś dobrego. I zjedliśmy naprawdę pyszne danie.

Teraz dobrej jakości wołowinę na steki, zapakowaną próżniowo w pojedynczych porcjach, można kupić nawet z sklepach dyskontowych. Uważam, że to bardzo dobrze bo niestety na większości targowisk najczęściej dostępna jest wołowina zbyt świeża, nie poddana procesowi dojrzewania czyli sezonowaniu, i nie nadająca się do takiego szybkiego smażenia. Zresztą do innych dań też nie bardzo bo bitki wołowe z mięsa nie sezonowanego będą dusiły się kilka godzin a z takiego dojrzałego zaledwie godzinę. Poza tym jeszcze niestety zbyt często na rynku sprzedaje się wołowinę innych ras niż te typowo mięsne a przez to bardzo twarde i ciężkie w obróbce. Wołowina to mięso, które zdecydowanie zyskuje na smaku i konsystencji kiedy poleży czy powisi w odpowiednich warunkach. Warto szukać właśnie wołowiny sezonowanej, może nieco droższej, ale też o dużo lepszym smaku i konsystencji.

No dobrze, już nie przynudzam i zapraszam na steki!

stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie  , stek medium , stopień wysmażenia


Stek z antrykotu oraz czarna soczewica z warzywami

czas przygotowania: 30 minut
składniki na 2 duże porcje: 
  • STEKI - 2 plastry antrykotu wołowego grubości ok. 2-3 cm, każdy ok. 250 g
  • 3-4 łyżeczki oleju roślinnego 
  • grubo mielony pieprz czarny 
  • sól himalajska 

  • WARZYWA - 100 g czarnej soczewicy 
  • 150 ml wody
  • 1/2 cebuli 
  • 1/2 strąka papryki szpiczastej czerwonej 
  • garść małych pomidorków czerwonych 
  • kilka małych pomidorków żółtych
  • 1/2 pęczka grubego szczypioru
  • listki pietruszki 
  • 1 łyżeczka masła
  • 1 łyżeczka oleju roślinnego
  • do smaku - sos sojowy jasny, sos tabasco, kolendra mielona


stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie
stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie
stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie
stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie
stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie

Jak zrobić stek z antrykotu? 

Steki wyjęłam z lodówki i opakowania na godzinę przez przyrządzaniem żeby spokojnie "złapały" temperaturę. Po 30 minutach oprószyłam je z obu stron świeżo zmielonym pieprzem i posmarowałam oleje. Odłożyłam na czas przygotowania warzyw.

Kiedy warzywa były gotowe rozgrzałam patelnię o grubym dnie. Steki oprószyłam solą. Nie bójcie się, że stwardnieją bo podczas krótkiego smażenia po prostu nie zdążą a dzięki posoleniu przez obróbką mięso ma lepszy smak także w środku. Oczywiście jeśli ktoś woli posolić dopiero po smażeniu to jego wybór.

Steki położyłam na gorącej patelni, bez dolewania tłuszczu bo przecież mięso było nim posmarowane. Smażyłam najpierw 2 minuty z jednej strony a następnie tyle samo z drugiej. Jeśli wolicie steki mocniej wysmażone to ponownie je przewróćcie i smażcie jeszcze po 1 minucie z obu stron. Pod koniec smażenia na patelnię dodałam łyżkę masła i kiedy się stopiło polewałam tłuszczem wierzch mięsa. Po 2 minutach z obu stron stek ma stopień wysmażenia medium i nie wycieka z niego krew.Jeśli wolicie bardziej krwiste steki smażcie je krócej.

Można surowe steki obwiązać sznurkiem wokół krawędzi żeby podczas smażenia trzymały kształt i początkowo tak zrobiłam, ale jak widzicie na zdjęciach później się rozmyśliłam, sznurek zdjęłam a stek ukształtował się naturalnie. 

Usmażone steki przełożyłam na deskę i pozwoliłam im spokojnie odpocząć przez 2-3 minuty. Dzięki temu gorące soki wewnątrz mięsa uspokoją się i nie wypłyną z niego zaraz po nacięciu.

Jak zrobić soczewicę z warzywami?

Soczewicę przepłukałam na sicie, wsypałam do rondelka, zalałam wodą i gotowałam 10-15 minut aż była prawie miękka. Cebulę obrałam, pokroiłam w piórka. Z papryki usunęłam gniazdo nasienne, pokroiłam w paseczki. Pomidorki sparzyłam, obrałam ze skórki, pokroiłam na ćwiartki i połówki odlewając część soku jaki puściły przy krojeniu.

Na patelni rozgrzałam masło z olejem, zeszkliłam cebulę. Dodałam paprykę i pomidorki, smażyłam kilka chwil. Dosypałam odcedzoną soczewicę i smażyłam mieszając aż warzywa zmiękły i odparował nadmiar płynu. Doprawiłam sosem sojowym, kilkoma kroplami tabasco oraz odrobiną kolendry.

Zamiast czarnej soczewicy możecie użyć bardziej dostępnej zielonej i brązowej, które są w całości. Czerwona jest w połówkach ziaren i zbyt szybko się rozgotowuje. 

Usmażone steki podałam z soczewicą i warzywami posypując je szczypiorem i listkami natki.

stek wołowy , antrykot wołowy , obiad , czarna soczewica , wołowina , stejk , steki wołowe , mięso z patelni , dobra wołowina , jak usmażyć dobry stek , domowe jedzenie

5 komentarzy:

  1. ooo to mozesz zrobic te steki metoda sous vide, jesli sa zapakowane prozniowo. Losos , piers kurczaka ta metoda jest absolutnie rewelacyjna!!!A co do soczewicy to czerwona trzeba ugotowac b krotko to wtedt sie nie rozleci.Ja stoje przy garze I sprawdzam co chwile czy juz jest ten moment kiedy straci bite I zacznie sie zamieniac w...dahl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. sous vide to metoda dobra dla restauracji - robią wszystko wcześniej a potem tylko odpakowują obsmażają przed wydaniem - w domu to poroniony pomysł a stek to już zdecydowanie wolę po prostu usmażyć. Soczewica czerwona nadaje się lepiej do innych dań, po co co kilka sekund sprawdzać i uważać żeby się nie rozpadła skoro można użyć takiej w całych ziarnach? Lubię soczewicę, ale czerwona ląduje w zupach lub pastach, tam gdzie właśnie powinna się rozpaść

      Usuń
  2. Świetne połączenie skłądników! Musze sprawdzić bo zawsze ciekawiła mnie typowa amerykańska kuchnia, ale zawsze się bałam sama eksperymentować. Burgery już opanowałam do perfekcji, teraz czas na steki. CHyba podołam patrząc na Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...