Domowe pulpety w sosie koperkowym

Pulpety czy klopsiki? Jaka jest różnica między pulpetami a klopsikami? A może nie ma żadnej i mięsne kuleczki można dowolnie określać obiema nazwami?

pulpety z kurczaka, pulpeciki drobiowe, sos koperkowy, miesne kuleczki, meatballs, dietetyczne pulpety, pulpety gotowane, filety z udzca kurczaka , jak zrobic pulpety

Nie wiem czy się ze mną zgodzicie, ale dla mnie zawsze klopsiki są i były mięsnymi kulkami obsmażonymi najpierw, zrumienionymi, a dopiero później duszonymi jeśli był zamiar podania ich w sosie. Pulpety natomiast to kulki gotowane w bulionie lub od razu w sosie jeśli ktoś woli, ale proces smażenia ich na początku został pominięty. Dlatego pulpety są delikatniejsze  i z zasady bardziej dietetyczne. Zwykle nawet delikatniej je doprawiam a także nie dodaję do środka cebuli, ale to już kwestia gustu.

Zarówno pulpety jak i klopsiki można robić z dowolnego mięsa - np. wieprzowego, wołowego, drobiowego czy z ryby. Klopsiki raczej z surowego, ale pulpety także z gotowanego. Doprawienie to kwestia gustu, tak samo jak sos z którym będą podane. Przyznam, że czasami

Pulpety można ugotować także w zupie bo świetnie się sprawdzają jako mięsna wkładka.


Pulpety drobiowe w sosie koperkowym

czas przygotowania: 30 minut
składniki na 18 pulpecików:
  • PULPETY - 500 g mięsa drobiowego - filety z udźca 
  • ew. 1 małe jajko lub samo żółtko jajka
  • 2 łyżki bułki tartej 
  • 3/4 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka pieprzu ziołowego 
  • do obtoczenia - 2 łyżki mąki pszennej

  • SOS - 750 ml wywaru jarzynowo-mięsnego albo samego mięsnego 
  • ew. 1 czubata łyżeczka domowej przyprawy warzywnej (jeśli wywar z samego mięsa)
  • 200 ml śmietanki kremówki 30%
  • 4 łyżeczki mąki pszennej 
  • 1 pęczek koperku 
  • ew. do smaku - sól

pulpety z kurczaka, pulpeciki drobiowe, sos koperkowy, miesne kuleczki, meatballs, dietetyczne pulpety, pulpety gotowane, filety z udzca kurczaka , jak zrobic pulpety
pulpety z kurczaka, pulpeciki drobiowe, sos koperkowy, miesne kuleczki, meatballs, dietetyczne pulpety, pulpety gotowane, filety z udzca kurczaka , jak zrobic pulpety

Jak zrobić pulpety z kurczaka?

Mięso zmieliłam w maszynce. Wbiłam jajko, dosypałam bułkę tartą oraz przyprawy. Przyznam, że jajko dodaję tylko czasami. Wszystko zależy od tego jak wilgotne jest mięso i jak dobrze wyrobimy masę mięsną bo dobrze wyrobiona powinna podczas obróbki cieplnej trzymać kształt. Bez jajka pulpety są delikatniejsze i mniej zwarte. Zamiast bułki niektórzy dodają do pulpetów kaszę mannę.

pulpety z kurczaka, pulpeciki drobiowe, sos koperkowy, miesne kuleczki, meatballs, dietetyczne pulpety, pulpety gotowane, filety z udzca kurczaka , jak zrobic pulpety

Masę ze zmielonego mięsa kurczaka wyrobiłam aż wszystko dobrze się połączyło i stała się kleista. Zwilżonymi zimną wodą rękami nabierałam niewielkie porcje masy mięsnej i robiłam kulki wielkości orzechów włoskich. Obtaczałam je w mące i odkładałam na talerz.

W rondlu zagotowałam wywar. Ponieważ miałam tylko wywar z kurczaka to dosypałam do niego trochę domowej przyprawy warzywnej dla wzbogacenia smaku. Delikatnie wrzuciłam pulpety i gotowałam je 10 minut. Możecie wrzucić wszystkie od razu jeśli rondel jest szeroki a można też podzielić je na 2 tury. Po ugotowaniu pulpety wyjęłam na talerz i przygotowałam sos.

Jak zrobić sos koperkowy? 

Śmietankę rozmieszałam z mąką bardzo dokładnie, tak żeby nie było żadnych grudek. Dodałam kilka łyżeczek gorącego wywaru i dopiero taką zahartowaną wlałam do rondla. Mieszając doprowadziłam do wrzenia. Wrzuciłam z powrotem ugotowane wcześniej pulpety i gotowałam w sosie 3 minuty. Na koniec doprawiłam sos odrobiną soli i dosypałam drobno posiekany, wcześnie dobrze opłukany i osuszony, koperek.

Pulpety podałam z ziemniakami, ale doskonale smakują z ryżem, kaszą czy kluseczkami.

pulpety z kurczaka, pulpeciki drobiowe, sos koperkowy, miesne kuleczki, meatballs, dietetyczne pulpety, pulpety gotowane, filety z udzca kurczaka , jak zrobic pulpety

10 komentarzy:

  1. nazw używam zamiennie (ale nie wiem czy słusznie) i uwielbiam pulpety w sosie koperkowym <3 pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a czy to takie ważne jak je nazwiemy? najważniejsze przecież żeby smakowały

      Usuń
  2. Przepis na sos koperkowy jest świetny :) Momentalnie przypomniały mi się obiady u babci.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super. Jestem Wege ale mężowi i synowi (jak przyjdzie :-) ) robię. Mielone i pulpety to u nich numer jeden. Sos koperkowy jest super pomysłem. Nigdy nie robiłam, więcc może zabłysnę jako domowa boginii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem pewna, że błyszczysz nawet bez takich pulpetów, ale myślę, że warto je zrobić dla rodziny i mam nadzieję, że im zasmakują :)

      Usuń
  4. Właśnie zakupiłam na jutro mięso i zastanawiałam się czy gołąbki? A tu widzę pyszności i chyba ułatwię sobie jutrzejszy obiadek po prostu pyszności;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. szczerze? uwielbiam gołąbki więc u mnie dylematu by nie było, ale pulpety są dużo mniej czaso- i pracochłonne a do tego naprawdę pyszne :)

      Usuń
  5. Mmmmmm.....sos koperkowy,pycha! Zapach i smak cieplutkiego lata gdy sezon"koperkowy"....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz rację - sos koperkowy będzie najlepszy latem kiedy koperek jest najbardziej pachnący, ale nie mogłam się powstrzymać :)

      Usuń
  6. Fajnie że prowadzisz takiego bloga i że wrzucasz swoje przepisy. Gdy zamierzam coś przygotować, zawsze zaglądam właśnie tu. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger