Bardzo niezdrowa zupa ziemniaczano-porowa

Dzisiaj będzie pyszna, rozgrzewająca zupa ziemniaczana z porem. Ale chociaż ziemniaki i por są je głównymi składnikami to coś zupełnie innego nadaje jej niepowtarzalnego smaku. 

I przykro mi, ale to wcale nie będzie zdrowy składnik więc zastanówcie się czy w ogóle czytać dalej bo zgrzeszyłam bardzo i wątpię czy będzie mi to wybaczone.

O, Najwyższy! Ty widziałeś jak robię zupę i nie zesłałeś na mnie gromów?!

Zobacz też przepis na błyskawiczny makaron z sosem serowo pomidorowym

zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe

Tym składnikiem, który nadaje mojej zupie niepowtarzalnego smaku i aksamitności jest serek topiony. Taki zwyczajny, śmietankowy. Wiem, wiem, straszne!

Już słyszę jak niektórzy krzyczą, że serek topiony to samo zło i paskudztwo. Że zło to, niestety, nie zaprzeczę bo czytając skład można się załamać. Ale kto jada go czasami ten wie, że smakuje całkiem dobrze i nieco starsze osoby znają ten smak z dzieciństwa. Kto wychował się czy żył w PRL-u ten na pewno nie raz jadł serki topione a może nawet, tak jak ja, ma do nich pewien sentyment? Kromka świeżego chleba z serkiem topionym i dojrzałym pomidorem to taki mój smaczek sprzed 30-40 lat, do którego mam słabość.

I do zupy zaprawionej takim serkiem też westchnęłam błogo ostatnio będąc u koleżanki Iwony. Zjadłam 2 talerze a kilka dni później, w domu, powtórzyłam danie i dzisiaj przedstawiam Wam właśnie pyszną, aksamitną zupę warzywną z serkiem. I powiem Wam jeszcze jedno - nie ma wcale wyrzutów sumienia! Ani jednego, nawet maluśkiego, bo od takiej ilości raz czy dwa w roku nic mi nie będzie a nawet gdyby było to przynajmniej zjadłam pyszną zupę i koniec.

 zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe

Zupa ziemniaczano porowa z serkiem topionym

czas przygotowania: 30 minut
składniki: 
  • 750 g ziemniaków 
  • 200-250 g pora (1 duży por)
  • 3 ziela angielskie
  • 2 liście laurowe 
  • 5 szklanek wywaru mięsno jarzynowego - u mnie lekki rosół na wołowinie bo taki miałam
  • 1 łyżka masła
  • 150 g serka topionego śmietankowego 
  • do smaku - sól, świeżo mielony pieprz czarny, świeżo starta gałka muszkatołowa
  • 1/2 pęczka grubego szczypioru

zupa ziemniaczano porowa z serkiem topionym, zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe

Jak zrobić zupę ziemniaczano porową  z serkiem topionym?

Ziemniaki obrałam, pokroiłam w kostkę. Pora oczyściłam z wierzchnich liści, dokładnie umyłam, pokroiłam w dość grube półplasterki. Użyłam całego pora, jasnej i ciemnozielonej części.

zupa ziemniaczano porowa z serkiem topionym, zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe

Ziemniaki wrzuciłam do garnka, zalałam rosołem, dodałam ziele angielskie i liście laurowe. Lepszy dla końcowego koloru zupy, którą rosół wołowy przyciemnił, byłby rosół drobiowy albo bulion z samych warzyw, ale dałam co miałam. Zresztą, wołowy raczej chudszy i smakowo też mi bardziej pasuje.

Gotowałam aż ziemniaki zmiękły. Kiedy się gotowały na patelni rozpuściłam masło. Wsypałam pokrojonego pora i smażyłam na małym ogniu przez kilka minut aż zmiękł, ale nie zrumienił się.

zupa ziemniaczano porowa z serkiem topionym, zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe

Gdy ziemniaki zmiękły dodałam do garnka przesmażonego pora oraz pokrojony na kawałki serek topiony. Gotowałam razem przez 3-5 minut, mieszając żeby serek dobrze się rozpuścił. Na koniec doprawiłam zupę solą, świeżo zmielonym pieprzem i niewielką ilością świeżo utartej gałki muszkatołowej. Podałam posypując świeżym szczypiorem.

Jak już pisałam na początku możecie zupę zaprawić śmietanką albo serkiem mascarpone i nie dodawać serków topionych. Zapewniam jednak, że to one właśnie nadają tej zupie niepowtarzalnego smaczku i konsystencji. 

Jeśli jednak już na samą myśl o zjedzeniu serka topionego robi Wam się niedobrze to zamiast niego użyjcie do zabielenia tej zupy serka mascarpone albo gęstej śmietany. 

zupa jarzynowa zaprawiana serkami topionymi, zupa z ziemniakow i pora, kartoflanka z porem i serkami, jak zrobic pyszna zupe, rozgrzewajaca zupa, zupy domowe



26 komentarzy:

  1. Wygląda bardzo apetycznie. Udaję że nie widzę serka topionego w składzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Często robię taką zupę. Jest przepyszna. Zajadają się nią wszyscy moi najbliżsi. I serek topiony w tym wydaniu nam nie straszny ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasem łamię schematy zdrowego jedzenia, dla "tego" właśnie smaku, bo uważam, że warto spróbować. Nie palę, nie pije za dużo, tak więc spróbuję, Pyzuniu, masz dobre smaki i dobra z Ciebie kucharka. Odwiedzam cię często, pozdrawiam - Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  4. PYCHA właśnie dziś zrobię.:D Dziękuję Iza

    OdpowiedzUsuń
  5. Też zaprawiam zupy serkami i wcale,ale to wcale nie jest mi wstyd.
    Zupa bardzo dobra ,więc nie takie ważne co w niej jest,ważne że smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Narobiłaś mi apetytu :) pyyyycha, znam też równie niezdrową zupę z serkiem i mięsem mielonym plus pieczarki

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj tam, oj tam. Dzięki niemu zupa ma niebanalny smak...

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam (również Elżbieta) i podpinam się pod wpis i opinię niuni o Naszej Izuni Pyzuni. Pozdrowienia
    Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  9. No to kochana dałaś plamę z tym serkiem :) Żartowałam oczywiście, raz na czas taki serek nas nie zabije, bez przesady. Dziękuje za przepis. Jutro będzie ta "nie zdrowa zupka" :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Serek można zrobić samemu i juz nie będzie chemii.

    OdpowiedzUsuń
  11. Spodziewałam się kilograma skwareczków z boczku (rzekomo niezdrowego:) A taki serek to musi być prozdrowotny, skoro tak często gości w szpitalnym menu:) Bardzo często "zaprawiam" nim zupy kremy i wszyscy żyją. Pozdrawiam i czekam na kolejne pyszności Twojego autorstwa. Dorota

    OdpowiedzUsuń
  12. Pani Izo, mam identyczny drewniany młynek ręczny jak na zdjęciu. Po teściowej. To tak na marginesie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zawsze można wymienić serek topiony na dużą porcję tymianku oraz bekonu, w takiej wersji miałam okazję poznać tę zupę w UK i bardzo mi zasmakowała. Czasami rezygnuję z bekonu, lecz z tymianku nigdy, daje niesamowity smak i aromat. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeśli coś mnie zabije, to napewno nie będzie to serek topiony. Nie palę, nie upijam się, to co, serka topionego mam się bać?! Zupę ugotuję i to napewno nie tylko jeden raz. Dziękuję za przepis i pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. uwielbiam zupy! wszystkie zupy są geeeeenialne i mega zdrowe!

    OdpowiedzUsuń
  16. Oj tam niezdrowa, zadna zupa nie jest niezdrowa

    OdpowiedzUsuń
  17. Zupa jest bajeczna, osobiście miksuję na krem. O co chodzi z tymi serkami? nie wszystkie są chemiczne - znajdżcie takie mało-chemiczne, bo są ( ale nie będę reklamować Mlekovity) i nie przesadzajmy - chemia jest i w porach i w ziemniakach nawet- takie czasy takie uprawy.
    Smakowita Pyzuniu, jesteś świetna inspiracją - jedzonko zgodnie z porami roku i dostępnością produktów. Kartoflanka w zimie, na mrozy - to jest to! nawet wkładka z boczku na chrupko przy -10 st C pasuje. Czekam na menu na jutro. Bigos dochodzi. Ewa Z.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze wariacja między oboma daniami - makaron rury z sosem porowo-serkowym. jak ktoś bardzo nie chce serka to może zrobić beszamel.

    OdpowiedzUsuń
  19. Może i serek topiony jest nie do końca zdrowy, ale jesteśmy tylko ludźmi i wszystko z umiarem jest w miarę bezpieczne. Warto wybierać produkty z jak najniższą listą składników. Im mniej, tym lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  20. A ja myślę, że raz na jakiś czas można taką zjeść :) Wygląda bardzo smacznie. No i co ciekawe miała wczoraj najwięcej wejść na jednym z agregatorów ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Zupka właśnie zjedzona :) Bardzo dobra, dużo daje gałka muszkatołowa i gruby szczypior. Dałam serek śmietankowy, ale myślę, że ziołowy byłby lepszy.
    Pozdrawiam i czekam na kolejne pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Często grzeszę podobnymi zupkami ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Zupa pyszna a że raz na jakiś czas zje się serek topiony to nic to. Ja dłużej pogotowałam z porem,bo tak mi bardziej smakuje.Dodałam także pierś z kurczaka wędzoną,pokrojoną w kostkę.I to wystarczy na cały obiad.
    Pozdrawiam
    Ewa Skórzak

    OdpowiedzUsuń
  24. Przepyszna jest ta Twoja zupa. Zareklamowałam ją wśród znajomych i wszystkim smakuje. Po prostu rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  25. Pyzo, przewertowałam spis potraw w poszukiwaniu zupy krem z pora i nic. Czyżby rzeczywiście jej nie było? Na dziś skorzystam z tego przepisu, tylko czy do zupy krem dodawać ziemniaki? Chodzi o to, że moi nie przełkną krojonego pora, ale jak go zmiksuję... to wszyscy się oblizują.
    Pozdrawiam
    Ella

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moi za kremami nie przepadają więc ja raczej robię zupy z kawałkami warzyw, ale wystarczy powyższą zupę zblendować i już będzie zupa krem. Można dodać jeszcze więcej pora a mniej ziemniaków, wedle swojego smaku.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger