Domowy sos waniliowy

Sos waniliowy jest świetnym dodatkiem do wielu deserów. Można użyć go jako polewę do lodów, budyniu czy galaretki. Świetnie komponuje się z owocami, zarówno świeżymi jak i pieczonymi. 

Taki sos waniliowy podaję oddzielnie, w dzbanuszku, i każdy może sobie polać nim deser czy kawałek czekoladowego ciasta, jeśli tylko chce. Jego kremowa i jednocześnie płynna konsystencja  jest bardzo przyjemnym akcentem i urozmaiceniem deseru. A zrobienie takiego sosu to nic trudnego o czym zaraz się przekonacie.

Gotowy sos waniliowy przechowuję w lodówce, ale nie dłużej niż 2-3 dni, dlatego nie radzę robić go w większej ilości na zapas. No chyba, że spodziewacie się dużej liczby gości.


sos do deserow, wanilia, sos mleczno jajeczny, dodatek do deseru, polewa do lodow, desery, zrob to sam, sos domowej roboty


Domowy sos waniliowy

czas przygotowania: 20 minut + czas chłodzenia
składniki na ok. 0,5 l sosu:
  • 150 ml mleka 3,2%
  • 150 ml śmietanki 30%
  • 4 żółtka ze średnich jajek
  • 1 laska wanilii 
  • 75 g zwykłego cukru

domowy sos waniliowy, sos do deserow, dodatek do deseru, polewa do lodow, desery, zrob to sam, sos domowej roboty
domowy sos waniliowy, wanilia, sos mleczno jajeczny, dodatek do deseru, polewa do lodow, desery, zrob to sam, sos domowej roboty

Jak zrobić sos waniliowy?

Mleko i śmietankę wlałam do garnka. Laskę wanilii przekroiłam wzdłuż na pół. Zeskrobałam ziarenka z jej wnętrza i dodałam do mlecznej mieszanki. Dorzuciłam też przekrojoną wanilię. Podgrzewałam na malutkim ogniu przez jakieś 10 minut aż całość bardzo powoli się zagotowała.

Żółtka utarłam z cukrem na puszystą masę, a właściwie zrobiłam z nich kogel mogel. Kiedy mleko ze śmietanką zawrzało powolutku, nie przerywając mieszania jajek, wlałam je cienkim strumieniem. Dokładnie wymieszałam i całość przelałam z powrotem do garnka. Nadal energicznie mieszając podgrzałam na małym ogniu aż do zagotowania. Zestawiłam z ognia i przecedziłam przez gęste sito żeby pozbyć się skórki z wanilii i żeby krem był gładki. Ostudziłam.

Taki krem idealnie nadaje się do różnych deserów. Można polać nim lody czy choćby świeże owoce. Doskonale smakuje jako dodatek do owoców zapiekanych pod kruszonką albo ciasta. Jak podałam go z  jabłkami zapiekanymi w cieście.

domowy sos waniliowy, sos do deserow, laska wanilii, sos mleczno jajeczny, dodatek do deseru, polewa do lodow, desery, zrob to sam, sos domowej roboty

1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger