Surówka z selera z orzechami i pomarańczą

Surówka z selera korzeniowego to świetny dodatek do obiadu. Jest zdrowa i pożywna więc może też być świetną przekąską w ciągu dnia. Seler, orzechy, pomarańcza, natka pietruszki - w tych składnikach kryje się mnóstwo witamin i minerałów, a do tego smakuje naprawę bardzo dobrze.

Surówki z selera są polecane osobom mającym problemy z trawieniem. Zapobiegają zaparciom i działają odkwaszająco. Mam nadzieję, że surówka z selera w takim wydaniu Wam też będzie smakowała.

surowka selerowa, seler, warzywa, salatka warzywno owocowa, z pomarancza, z orzechami, orzechy wloskie, dodatek do obiadu, obiad, witaminy, bomba witaminowa, samo zdrowie, zdrowe jedzenie


Niestety, wiele osób nie lubi selera z powodu jego charakterystycznego smaku. Unikają go albo używają tylko jako składnika włoszczyzny czyli np. do rosołu. A tymczasem seler w postaci surowej czy pieczonej jest bardzo smaczny.

Seler zawiera dużo flawonoidów,  kumaryny, witamin A, C, E i beta karotenu, szczególnie w natce. Seler pomaga oczyścić organizm z toksyn, reguluje pracę nerek, nawilża skórę, odżywia i wzmacnia włosy, likwiduje obrzęki pod oczami. Duża zawartość potasu ma działanie obniżające ciśnienie więc seler jest polecany dla osób chorującym na nadciśnienie i zagrożonych chorobami układu krążenia.

Musze jednak wspomnieć też o tym, że seler należy do grupy alergenów pokarmowych. Może silnie uczulać wywołując nieżyt nosa, pokrzywkę, rumień czy obrzęk krtani. W skrajnych przypadkach zjedzenie selera, szczególnie przed wysiłkiem fizycznym, może nawet spowodować reakcję anafilaktyczną. Gotowany seler ma wysoki indeks glikemiczny więc powinny go unikać osoby chorujące na cukrzycę.

Ale jeśli kiedykolwiek jedliście już selera i nic Wam po tym nie było to znaczy, że nie jesteście na niego uczuleni i taka surówka Wam nie zaszkodzi. 

surowka z selera, warzywa, salatka warzywno owocowa, z pomarancza, z orzechami, orzechy wloskie, dodatek do obiadu, obiad, witaminy, bomba witaminowa, samo zdrowie, zdrowe jedzenie

Surówka selerowa z pomarańczą i orzechami 

czas przygotowania: 10 minut + czas chłodzenia
składniki: 
  • 1 średni seler, ok. 200 g 
  • 1 nieduże jabłko 
  • duża garść łuskanych orzechów włoskich
  • 1 duża pomarańcza
  • 1/2 pęczka natki pietruszki
  • 3 łyżki oleju roślinnego 
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony


Jak zrobić surówkę z selera z orzechami i pomarańczą?

Pomarańczę wyszorowałam i sparzyłam. Bardzo ostrym nożem okroiłam z pomarańczowej i białej skórki. Wycięłam filety czyli cząstki miąższu spomiędzy błonek. Z reszty owocu wycisnęłam sok, a filety pokroiłam na nieco mniejsze kawałki. Natkę opłukałam, osuszyłam i drobno pokroiłam. Orzechy przebrałam żeby nie dodać do surówki jakiegoś kawałka skorupki.

Selera obrałam i starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Tak samo starłam obrane jabłko. Oba starte składniki od razu polałam sokiem wyciśniętym z pomarańczy i wymieszałam, to zapobiegnie ściemnieniu. Do selera i jabłka dodałam kawałki pomarańczy, pokruszone na duże kawałki orzechy oraz posiekaną natkę pietruszki. Wlałam olej oraz doprawiłam odrobiną soli i nieco większą ilością świeżo zmielonego pieprzu. Wymieszałam dokładnie.

Właściwie surówka z selera jest już gotowa, ale radzę ją nieco schłodzić b jest jeszcze lepsza kiedy postoi w lodówce jakieś pół godziny. Przed podaniem trzeba ją ponownie wymieszać.

Smacznego życzy Smaczna Pyza! 

surowka selerowa, warzywa, salatka warzywno owocowa, z pomarancza, z orzechami, orzechy wloskie, dodatek do obiadu, obiad, witaminy, bomba witaminowa, samo zdrowie, zdrowe jedzenie

3 komentarze:

  1. Świetny pomysł i inspiracja :)
    Zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hej, świetny przepis! Nigdy bym nie pomyślała, żeby wmieszać tutaj jeszcze orzechy, wygląd na pyszne. Dziękuje!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda bardzo smacznie! Robię podobną czasami z owocami granatu.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger