Zapiekanka ziemniaczano mięsna z warzywami

Lubimy zapiekanki, wiadomo to od dawna. Ta z ziemniakami, mięsem i warzywami jest bardzo sycąca. Nie przepadacie za ziemniakami? Zamieńcie je na lekko podgotowany makaron, a też będzie bardzo smaczna.

Taka zapiekanka ziemniaczana wystarczy do nakarmienia przynajmniej czterech, dorosłych i głodnych osób. Ma też tę zaletę, że jej części składowe można przygotować wcześniej, naszykować zapiekankę w naczyniu i zapiec dopiero po kilku, kilkunastu godzinach. Z łatwością można też odgrzać takie danie jeśli upieczemy je wcześniej.

Zapiekanki warstwowe to fajny pomysł na dobry, rodzinny obiad.

zapiekanka ziemniaczano miesna, warzywa, mieso mielone, ziemniaki, obiad z piekarnika, sycace danie, obiad dla calej rodziny


Zapiekanka z ziemniaków, mięsa i warzyw

czas przygotowania: 30 minut + czas pieczenia
składniki: 
  • 1 kg ziemniaków 
  • 500 g mięsa - użyłam łopatki wieprzowej i wołowej, mniej więcej w równych częściach
  • 600 ml mleka
  • 4 ząbki czosnku 
  • 3 cebule dymki, razem ze szczypiorem
  • 1 op. 450g sałatki jarzynowej Poltino
  • 100 g sera żółtego
  • 2-3 łyżki suszonego oregano 
  • 2 łyżki mąki pszennej 
  • 80 g masła extra
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony, papryka ostra mielona, kminek mielony 

zapiekanka ziemniaczano miesna, warzywa mrozone, mrozonka, salatka jarzynowa, mieso mielone, ziemniaki, obiad dla calej rodziny, z piekarnika, zapiekanka warstwowa
zapiekanka ziemnaczano miesna, salatka jarzynowa, mrozone warzywa, poltino, mrozonki, obiad z piekarnika, mieso, ziemniaki
składniki zapiekanki warstwowej z ziemniaków, mięsa i warzyw mrożonych


Jak zrobić zapiekankę z ziemniaków?

Ziemniaki obrałam i pokroiłam w grube plastry. Zalałam mlekiem, dodałam 1/2 łyżeczki soli i gotowałam 4-5  minut. Ziemniaki powinny tylko stracić surowość i zostać twardawe. Odcedziłam je dokładnie, ale mleko z gotowania zachowałam.

ziemniaki, mleko, zapiekanka ziemniaczano miesna, zapiekanka z ziemniakow, warzywa, kartofle, pyry
ziemniaki do zapiekanki ugotowałam w mleku, które później wykorzystałam do sosu beszamelowego

NADZIENIE ZAPIEKANKI - cebulę i czosnek oczyściłam, pokroiłam drobno, szczypior nieco grubiej. Mięso zmieliłam w maszynce do mięsa. Ser żółty starłam na dużych oczkach tarki jarzynowej.

Na patelni rozgrzałam 2 łyżki masła. Wrzuciłam mięso mielone. Smażyłam na ostrym ogniu aż zaczęło się rumienić. Dodałam rozdrobnioną cebulę i czosnek oraz mrożoną mieszankę warzyw, taką prosto z zamrażarki czyli bez rozmrażania. Smażyłam wszystko kilka minut, mieszając, żeby odparował nadmiar płynu. Doprawiłam do smaku oregano, solą i pieprzem. Dosypałam szczypior.

Mieszanka mrożonych warzyw jakiej użyłam do swojej zapiekanki to sałatka jarzynowa w składzie: marchewka, groszek zielony, kukurydza, seler, pietruszka. 

zapiekanka ziemniaczano miesna, warzywa mrozone, mrozonki, poltino, salatka jarzynowa, mieszanka warzyw, nadzienie do zapiekanki
mięso mielone przesmażyłam z cebulą, czosnkiem i mrożonymi warzywami - to będzie nadzienie tej pysznej zapiekanki

SOS BESZAMELOWY - w rondelku rozpuściłam resztę masła. Wsypałam mąkę i rozmieszałam żeby nie było żadnych grudek. Cały czas mieszając rózgą wlewałam pomału mleko, w którym wcześniej gotowały się ziemniaki. Gotowałam 3-4 minuty aż sos zgęstniał. Dosypałam ok. 1/2 łyżeczki mielonego kminku, 1/3 łyżeczki ostrej papryki i posoliłam do smaku. Pamiętajcie, że mleko było solone podczas gotowania ziemniaków.

Jeśli nie lubicie kminku zamiast niego użyjcie mielonej gałki muszkatołowej, ale kminek dobrze wpływa na trawienie i jest go tu niedużo. Mój mąż, zagorzały przeciwnik kminku, nawet go nie wyczuł. 

zapiekanka ziemniaczano miesna, zapiekanka z ziemniakow, ziemnaki, kartofle, pyry, obiad dla calej rodziny, z piekarnika, sycace danie
pierwszą warstwą zapiekanki są ziemniaki - na dno można włożyć kawałki, które się połamały podczas gotowania i odcedzania
zapiekanka z ziemniakow, mieso mielone, warzywa, sos beszamelowy, beszamel, zapiekanka warstwowa, obiad dla calej rodziny,
zapiekanka ma kilka warstw, ale po zapieczeniu tworzy smakowitą całość

ZAPIEKANKA WARSTWOWA - naczynie do zapiekania posmarowałam wewnątrz cienko niewielką ilością masła. Na dnie rozłożyłam połowę ziemniaków - ładniejsze kawałki zostawiłam na wierzchnią warstwę. Posmarowałam je 1/3 sos beszamelowego i posypałam odrobiną sera. Na ziemniaki wyłożyłam mięso smażone z warzywami i równomiernie rozprowadziłam. Warstwę mięsną też posmarowałam częścią beszamelu i posypałam odrobiną sera. Na wierzch trafiły pozostałe ziemniaki, reszta sosu i reszta sera.

zapiekanka ziemniaczana, zapiekanka ziemniaczano miesna, zapiekanka warstwowa, ziemniaki, mieso mielone, warzywa, obiad rodzinny, danie z piekarnika
zapiekanka ziemniaczana gotowa żeby wstawić ją do pieca
zapiekanka ziemniaczano miesna, mieso mielone, ziemniaki, warzyw, obiad dla rodziny, z piekarnika, danie zapiekane
podczas pieczenia na wierzchu utworzyłam się bardzo apetyczna, rumiana skórka

Tak przygotowaną zapiekankę wstawiłam do gorącego piekarnika, nagrzanego do 180 st. C. Piekłam ok. godziny. Po upieczeniu dobrze odstawić zapiekankę na jakieś 15-20 minut żeby nieco przestygła i stężała, a wtedy będzie łatwiej ją nakładać i jeść.

warzywa zapiekane z miesem, ziemniaki, mrozonki, salatka jarzynowa, obiad dla calej rodziny, zapiekanka ziemniaczana
taka zapiekanka ziemniaczano mięsna z warzywami jest pysznym obiadem dla całej rodziny







6 komentarzy:

  1. Prezentuje się tak pysznie że aż mi ślinka cieknie.Jutro robię na obiad. Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis do zapisania i wykonania, póki można jeszcze kupić niezłe zeszłoroczne ziemniaki. Trochę boję się tego sosu beszamelowego, jeszcze nigdy nie odważyłam się go zrobić. Ale pierwszy raz widać musiał kiedyś nadejść... Pozdrawiam, Beata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie ma się czego bać, trzeba po prostu cały czas mieszać żeby nie zrobiły się grudki i tyle :) powodzenia!

      Usuń
  3. Witam Smaczna Pyzunio czy mogę użyć do tej zapiekanki naleśników zamiast ziemniaków z góry dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie robiłam tak, ale myślę, że można zrobić taką zamianę - próbuj i pisz jak wyszło!

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger