wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

czwartek, 9 kwietnia 2015

Najlepsza domowa grochówka. Zupa grochowa

Dobra grochówka to coś pysznego. Powinna być gęsta, zawiesista, pachnąca wędzonką i oczywiście z wkładką w postaci wędzonych żeberek i kiełbasy. Trzeba gotować się ją powoli żeby nie przypalić rozpadającego się grochu, który powoduje, że całość nabiera takiego aksamitnego charakteru.

Na wędzonych żeberkach pyszne są też inne zupy np. Kapuśniak ze słodkiej kapusty

Dobra zupa grochowa jest bardzo pożywna więc spora porcja wystarczy za cały obiad. Tak też bywa u nas kiedy ją ugotuję. Przy grochówce nawet Żarłoczek, który nie przepada za zupami, nie marudzi i nie domaga się drugiego dania.

Jeśli nie przepadacie za grochem to możecie ugotować nieco podobną Zupę z soczewicy - też będzie smacznie.



Zupa grochowa na wędzonce

czas przygotowania: ok. 90 minut
składniki:
  • 300 g wędzonego żeberka
  • 250 g żółtego, łuskanego grochu
  • ok. 100 g cienkiej kiełbasy
  • 5 średnich ziemniaków 
  • ok. 1/2 szkl. startych warzyw - marchewka, korzeń pietruszki i selera
  • 1 nieduża cebula biała
  • 2-3 ząbki czosnku
  • 1-2 łyżki majeranku suszonego
  • 1 łyżka oleju
  • 1-2 liście laurowe
  • 3-4 kulki ziela angielskiego
  • do smaku - sól, pieprz mielony


Jak ugotować najlepszą domową grochówkę?

Żeberka wędzone włożyłam do garnka i zalałam ok. 2 l wody. Gotowałam jakieś 20 minut po czym dosypałam suchy, łuskany groch, ziele angielskie, liście laurowe i gotowałam dalej aż groch zmiękł. Łuskanego grochu nie trzeba namaczać wcześniej.

Jeśli nie lubisz grochówki to może zasmakuje Ci moja zupa ogórkowa?

Oczyściłam warzywa. Ziemniaki pokroiłam w niedużą kostką a korzenie starłam na tarce o dużych oczkach. Cebulę pokroiłam w cienkie ćwierć plasterki a kiełbasę w kostkę.

Kiedy groch zmiękł do garnka dorzuciłam ziemniaki gotowałam 10 minut. W tym czasie na patelni rozgrzałam olej i podsmażyłam kiełbasę. Po chwili dodałam starte warzywa oraz cebulę i smażyłam razem jeszcze kilka minut aż zaczęły się rumienić. Przełożyłam do garnka. Czosnek obrałam i drobno posiekałam, dorzuciłam do zupy. Doprawiłam do smaku solą, świeżo mielonym pieprzem oraz roztartym w dłoniach majerankiem i gotowałam jeszcze kilka minut. Po ugotowaniu, przed podaniem, odstawiłam zupę na 15-20 minut żeby odpoczęła.

Gdyby dla Was zupa była zbyt gęsta wystarczy dolać nieco więcej wody, ale według mnie dobra grochówka powinna być mocno zawiesista od rozpadającego się grochu.



47 komentarzy:

  1. Jestem pod wrażeniem, taka zupa po obżarstwie świątecznym - uwielbiam ją!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzeba było się tak nie obżerać - u nas święta bez żadnego obżarstwa, normalne ilości i nie siedzieliśmy ciągle za stołem

      Usuń
    2. Mnie też nie udało się tylko siedzieć i jeść, bo musiałam być w pracy. :D Oj chyba niedługo zrobię grochówkę, bo bardzo ją lubię.

      Usuń
    3. Przepis wyśmienity -ja na koniec dodaje jeszcze gałki muszkatołowej...polecam

      Usuń
  2. W prawdzie to nie "sezon" na grochówkę, ale od samego patrzenia zachciało mi się jej zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a tam, sezon... mieliśmy ochotę to ugotowałam - do następnej zimy miałam czekać?

      Usuń
    2. Zupka bardzo dobra robiłam juz ja wiele razy z pani przepisu i jest naprawde przepyszna..wszystkim polecam!!!!!

      Usuń
  3. Bardzo dobry przepis, pyszna zupka - polecam .

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie zamiast żeberek - boczek, przepis rewelacyjny, idealne proporcje, polecam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzisiaj robię grochówkę,oj wszyscy straszą że taka kaloryczna,zgadza się ,ale kto nam karze takową gotować? ,ja gotuję na wywarze z chudej karkówki,(można zdjąć nadmiar tłuszczu),no i używam całego grochu.Pamiętam z dzieciństwa że gdy mama gotowała grochówkę wybierałam z zupy całe ziarna i szukałam największego (potem wszystkie zjadałam),no i w tamtych czasach nie było grochu łuskanego-wynalazek późniejszych lat.A poza tym nie lubię "brei grochowej -łuskany rozgotowuje się .W mojej zupce część grochu rozpada się ale część zostaje cała,wracają wspomnienia,i to jest cudowne kiedy ją gotuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grochówka, tak czy z małymi zmianami jest super !!! tak jak PYZA !!!

      Usuń
    2. Oczywiście z całego grochu jest dużo zdrowsza. Jesli ktoś lubi aby była gęsta wystarczy dodac do wywaru jarzyny w całości (np. marchew, seler, por),gdy bedą już miękkie wyjmujemy je i miksujemy blenderem.

      Usuń
  6. Ugotowałem ,na zamówienie' dla kolegi, polonusa z US. Trochę ,podostrzyłem' chili i sokiem z cytryny oraz ,przydymiłem' paroma owockami jałowca.

    Komentarz był krótki - ho, ho, ho... ! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny przepis. Wkońcu nauczyłam się gotować grochówkę! Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny przepis i przepyszna zupa! Leżę w domu po niedawnej operacji kolana i obecnie posiłki przygotowuje mój Ukochany. W poniedziałek ugotował z Pani przepisu grochową i tak nam zasmakowała, że zaraz zabiera się za kolejny gar, żebym miała co jeść gdy On będzie w pracy :) Dziękujemy i jak tylko stanę na nogi wypróbuję inne przepisy, bo narobiła mi Pani smaka, zwłaszcza na szare kluski ziemniaczane :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. U mnie na wędzonych kościach karkówki , reszta jak u Ciebie , idealne proporcje; ) -pozdrawiam i polecam przepis !
    Bożena.

    OdpowiedzUsuń
  10. A liści laurowych i ziela angielskiego nie trzeba dodać ?
    Wojtek

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja to zawsze konine dodaję zamiast słoniny...pyszna jest...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biedne koniki...

      Usuń
    2. Biedne słoniki

      Usuń
  12. Będzie dziś gotowane :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. jutro ją ugotuję;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Najlepiej groch na noc zalać wrzątkiem -wtedy sie tak nie ma gazów... Tak samo powinno robic sie z fasola

    OdpowiedzUsuń
  15. Zrobiłam dziś i mimo że sama gotowalam a nie przepadam za grochówką to bardzo mi smakowala i mojej mamie też. Pierszy raz ją robiłam tylko zamiast scierac wloszczyzne dodalam z mrozonki. Dziękuję. Iza

    OdpowiedzUsuń
  16. Łał! świetna! muszę spróbować!

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie ugotowałam na dzisiejszy obiadek ,jest super.Polecam

    OdpowiedzUsuń
  18. Wspaniały przepis. Robiłam grochowkę po raz pierwszy i wyszła przepyszna. Jak się cieszę, że trafiłam na Pani przepis ;) Dziękuję. Pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
  19. Moja kobieta zachwycona jest tym przepisem ja ja tym bardziej bo zupka pierwsza klasa :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo dobra grochówka jest zawsze dobra :) pozdrawiam Was!

      Usuń
  20. i 1 owoc jalowca (wyjac po zagotowaniu by zupa nie kwasniala)

    OdpowiedzUsuń
  21. grazyna z niemiec 19 maja 2016 14.00 idealny przepis wlasnie zaczynam gotowac mysle ze uda sie . ostatni raz gotowalam chyba 17 lat temu jak mieszkalam w polsce

    OdpowiedzUsuń
  22. super przepis polecam

    OdpowiedzUsuń
  23. A ja dzis w Szwajcarii jako freestyle z yego co mam pod reka.... Poza korzeniem pietruszki ktorego Oni nie znaja? Jest wszystko zamiast zeberek ... Krojony boczek. Ale i tak zapach grochu z czosnkiem zwabil wsxystkich sasiadow. Jutro czeartek. Ale w piatek dam im sprobowac.

    OdpowiedzUsuń
  24. Przesmaczna! Ugotowalam właśnie, sprobowalam, rewelacja. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że zupa przypadła do gustu :)

      Usuń
  25. Jak długo gotowała Pani zupkę po dodaniu grochu, do momentu jego zmięknięcia?
    Yada

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo proszę jeszcze raz przeczytać przepis, wszystko jest opisane bardzo dokładnie, krok po kroku

      Usuń
  26. Witam,
    a czy można zamiast żeberek dać boczek wędzony? Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
    Paweł

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, żeberka można zastąpić wędzonym boczkiem albo wędzonymi kośćmi schabowymi

      Usuń
  27. Super przepis i bardzo fajnie wszystko opisane .; ) Grochówke mimo ze pierwszy raz robiłam to wyszła przepyszna dziękuje ślicznie .; ))
    Pozdrawiam.! Ewelina

    OdpowiedzUsuń
  28. Z pani przepisu nauczyłam się robić pyszną grochówkę która wszystkim smakuję..ogromny szacunek i podziw dla pani!jest pani moim mistrzem.

    OdpowiedzUsuń
  29. Zrobiłam! Smakuje świetnie, prawdziwa grochówka. Dziękuje bardzo za ten przepis, dopiero zaczynam gotować, a z Pani przepisów zawsze wszystko mi wychodzi! Dokładnie opisane składniki i przepis krok po kroku :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Zrobiłam pierwszy raz w życiu grochówkę i wyszła pyszna! Wszystko dokładnie opisane, super! Dziękuje za ten przepis

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...