wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

piątek, 24 lipca 2015

Puchate drożdżowe ciasto z morelami i zapiekanym kremem

Bardzo puszyste drożdżowe ciasto z cudownymi, dojrzałymi morelami. Kawałek takiego placka smakuje wyśmienicie z kubkiem zimnego mleka albo ciepłym kakao. Najlepsze jest oczywiście jeszcze ciepłe i takie właśnie prawie w całość zostało u nas zjedzone. Jest naprawdę wyjątkowo dobre.

Latem takie ciasta udają się doskonale bo rosną jak szalone i można do nich wrzucić dowolne owoce, które akurat mamy. Lubię robić ciasta drożdżowe właśnie w upały mimo tego, że odpalanie piekarnika w takie dni jest mało przyjemne. Ta drożdżówka rosła tak pięknie, że nawet chciała uciec z formy a właściwie to próbowała wypchnąć z niej polewę. Jednak to właśnie dzięki kremowej polewie, która częściowo wsiąka a częściowo zapieka się na nim, ciasto jest wilgotne i pyszne.

A może namówię Was na inne morelowe ciasto? Polecam placek graham z morelami, budyniem i kruszonką - to niebo w gębie! 

placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,

Puszysta drożdżówka z morelami i zapiekaną polewą śmietankową

czas przygotowania : ok. 40 minut + ok. 1,5-2 godzin wyrastania + 45 minut pieczenia
składniki:
  • CIASTO - 320 g mąki pszennej tortowej 
  • 170 ml mleka 
  • 25 g świeżych drożdży
  • 65 g masła
  • 90 g cukru
  • 3 żółtka
  • 1/4 łyżeczki soli

  • ok. 400 g świeżych moreli albo śliwek
  •  
  • POLEWA - 2 średnie jajka
  • 50 g cukru
  • 125 ml śmietanki kremówki 30%
  • 1/2 łyżeczki pasty waniliowej albo ziarenka z połowy laski wanilii 


placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,
placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,
placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,
placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,

Jak zrobić puszystą drożdżówkę z morelami?

CIASTO - mąkę przesiałam. Do kubka wkruszyłam drożdże, dodałam 2 łyżki mąki, 2 łyżeczki cukru, połowę lekko podgrzanego mleka, rozmieszałam dokładnie i odstawiłam na 10 minut.

Do mąki dodałam sól, resztę cukru, żółtka i spieniony, wyrośnięty zaczyn. Zaczęłam wyrabiać ciasto dolewając resztę mleka. Po kilku minutach powoli dolałam też rozpuszczone, przestudzone masło i wyrabiałam dalej przez ok. 20 minut - jeśli użyjecie miksera z hakiem czas wyrabiania potrwa nieco krócej. Dobrze wyrobione ciasto powinno być elastyczne, gładkie i ładnie odchodzić od rąk. Ciasto w misie przykryłam folią spożywczą i zostawiłam na ok. godzinę do wyrastania - powinno podwoić swoją objętość.

Morele umyłam i osączyłam. Każdą przekroiłam na pół i usunęłam pestki. Naszykowałam formę, okrągłą tortownicę śr. 26 cm a może być nawet większa. Wysmarowałam formę masłem i wysypałam bułką tartą. Można też ciasto wyłożyć arkuszem papieru do pieczenia, najlepiej tak żeby wystawał poza brzegi formy. Wyrośnięte ciasto odgazowałam uderzając z wierzchu kilka razy pięścią. Lekko je zagniotłam i przełożyłam do formy rozciągając na cały spód. Na wierzchu ułożyłam morele, brzuszkami do dołu, lekko wciskając je w ciasto. Przykryłam ściereczką i zostawiłam na 30 minut do napuszenia.

POLEWA - jajka ubiłam z cukrem na bardzo puszystą masę - cukier musi się zupełnie rozpuścić a masa powinna być prawie sztywna. Dodałam śmietankę i wanilię, wymieszałam. Krem wylałam na wierzch wyrośniętego ciasta z morelami. Formę od razu wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i piekłam 45 minut.
Zamiast moreli do ciasta można użyć śliwek.

placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,
placek drożdżowy z morelami , drożdżówka z morelami i zapiekanym kremem , morele , moje wypieki ,


9 komentarzy:

  1. Nie ma nic lepszego od ciasta drożdżowego z owocami!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmmm...drożdżowe z owocami to kwintesencja lata :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piekłam wczoraj, Pyzuniu dziękuję serdecznie superrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo proszę :) cieszę się, że smakowało

      Usuń
  4. Witaj. Wspaniałe ciasto. Piekłam w sobotę i zniknęło w oka mgnieniu. Puszyste, mięciutkie i przepyszne. W mojej wersji było ze śliwkami, ale w najbliższym czasie upiekę również z morelami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Hmm mam pytanko. A co się dzieje z drugą połową mleka bo jakoś tego nie widzę???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. drugą połowę mleka dodać do ciasta podczas wyrabiania

      Usuń
  6. Pani Pyzo piekłam wczoraj drugi raz i jest pyszne,to kolejny sprawdzony Pani przepis wędruje do mojego zeszytu. Przepraszam,faktycznie pisze o 2 połowie mleka,jakoś na telefonie tego nie zauważyłam .Emilka

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...