wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

sobota, 12 listopada 2016

Konfitura żurawinowo-gruszkowa. Dodatek do mięs, wędlin i serów

Duszona żurawina jest kwaskowa i cierpka. Połączenie z gruszką jest bardzo udane daje łagodniejszy i słodszy smak konfiturze. Taka żurawina idealnie komponuje się z pieczonym mięsem czy serem. Nie wyobrażam sobie pieczonej gęsi bez tego dodatku. A pieczony na ruszcie oscypek? Też najlepiej smakuje właśnie z żurawiną. 

Konfiturę z żurawiny i gruszek, zrobioną z podanych niżej ilości składników, zużywamy na bieżąco jako dodatek do pieczonej gęsi, serów pleśniowych czy do domowego pasztetu. Ale możecie zrobić więcej i zapakować ją w małe słoiczki aby zachować na dłużej. Trzeba wtedy wrzącą masę nałożyć do dobrze wyparzonych słoików, zakręcić mocno i odstawić do góry dnem żeby słoiki się zawekowały.

Pamiętajcie, że niedługo Boże Narodzenie i taka konfitura na pewno przyda się do świątecznego pasztetu albo pieczeni. 

konfitura zurawinowo gruszkowa, dzem z zurawiny i gruszek, dodatek do mięs i serow,  przetwory


Żurawina duszona z gruszką - do mięs, wędlin i serów

czas przygotowania: 60 minut + czas mrożenia żurawiny
składniki na ok.1 litr smażonej żurawiny: 
  • 500 g świeżej albo mrożonej żurawiny 
  • 2-3 duże gruszki, użyłam Konferencji
  • 100 ml czerwonego wytrawnego lub półwytrawnego wina
  • kilka łyżek miodu, użyłam wielokwiatowego
  • do smaku - 2 szczypty soli
  • pieprz czarny świeżo mielony

zurawina duszona z gruszkami, konfitura zurawinowo gruszkowa, dzem z zurawiny i gruszek, dodatek do mięs i serow,  przetwory

Jak zrobić żurawinę do mięs i serów?

Świeża, surowa żurawina jest kwaśna, trochę cierpka i gorzkawa. Jej smak zdecydowanie poprawia przemrożenie więc swoją żurawinę dokładnie przebrałam, wypłukałam i osuszyłam a następnie przesypałam do szczelnie zamykanego pudełka na mrożonki i schowałam na dobę do zamrażarki.

Przemrożoną wsypałam do rondla, wlałam wino i dusiłam jakieś 10-15 minut aż owocowe kuleczki zaczęły pękać. Można im trochę pomóc rozgniatając drewnianą łyżką. Gruszki obrałam, pozbawiłam gniazd nasiennych i pokroiłam w kostkę. Dosypałam do żurawiny i smażyłam już bez przykrycia żeby zmiękły. Dodałam 4-5 łyżek miodu, sól i pieprz. Smażyłam całość aż zgęstniała do takiej konsystencji luźnego dżemu. Ilość miodu można zmniejszyć lub zwiększyć - wszystko zależy od Waszego smaku, tego jakiego wina i gruszek użyjecie.


7 komentarzy:

  1. Piękny, krwisty wygląd, muszę tego spróbować :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe polaczenie. Tradycyjnie smazy sie albo sama albo z pomarancza. Moja rodzina uwielbia tzw"relish": ok. 50 dkg swiezej zurawiny, cala pomarancza pokrojona na mniejsze czastki(wybrac pestki), szklanka cukru, nieco soku z pomaranczy - zemlec w malakserze - kilka pulsow tylko. Odstawic w lodowce na kilka godzin. Pycha!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pierwsze słyszę żeby tradycyjnie smażyło się żurawinę z pomarańczami - tradycyjnie to z jabłkami albo gruszkami właśnie, ale ten sos żurawinowy mi się podoba

      Usuń
  3. U nas w Stanach używa się świeżej żurawiny, pomarańcza pokrojonego ,soku z pomarańcza,skórki z pomarańczą i cytryny,cukru i trochę wódki pycha robimu to przeważnie na święto Indyka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawa wersja, chyba powinnam spróbować :)

      Usuń
  4. Pani wersję zrobię jutro na święto Indyka tzw Thanksgiving

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...