Sałatka ryżowa z groszkiem i szparagami

Sałatka z dzikiego ryżu, z dodatkiem zielonych warzyw, jest doskonałym daniem na lekki lunch. Doskonale pasuje także do grillowanego lub pieczonego mięsa. Jest chrupiąca, soczysta. Mięta i pomarańcza świetnie pasują do zielonych szparagów i groszku, dodając sałatce dodatkowej lekkości i świeżości. Sałatka jest po prostu pyszna! 

Tę sałatkę zrobiłam właściwie tylko dla siebie, komponując ją wedle własnych upodobań. Miałam nadzieję, że cała miseczka moja, bo Żarłoczek za zielonym przecież nie przepada, szparagi w ogóle omija. Ale tu nastąpiła bardzo dziwna sytuacja, która skłania mnie do stwierdzenia, że mój mąż chyba się starzeje i smak mu się wyraźnie zmienia. Najpierw zajrzał do miski i spytał podejrzliwie co to. Odpowiedziałam, że to moja sałatka i wymieniłam składniki zaczynając od ryżu i ogórka czyli składników, które na pewno lubi. Żarłoczek sałatkę obejrzał dokładnie, powąchał, zamieszał i spróbował odrobinę. Zjadł, zamruczał zdziwiony i sięgnął po kolejną łyżkę... A potem to już musiałam się sałatką podzielić i nawet oddać jej większą część. Żeby wszystko miało chociaż pozory normalności to zjedliśmy ją jako dodatek do smażonego kurczaka, ale wierzcie mi, że Żarłoczek jedzący z zadowolona miną szparagi, choćby w sałatce, to ciekawy i niecodzienny widok. Mam nadzieję, że od tej chwili zdecydowanie częstszy!

salatka z dzikiego ryzu, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,


Sezon na szparagi w pełni, ale na polski zielony groszek trzeba jeszcze poczekać. Na dodatek oba warzywa są dostępne dość krótko więc mam problem żeby się nimi nacieszyć. Na szczęście groszek mogę sobie kupić mrożony i jest to najczęściej kupowana przeze mnie mrożonka. Groszek Poltino jest słodki i delikatny, wystarczy mu dosłownie chwilka obróbki cieplnej, bo jest już zblanszowany przed zamrożeniem. Takiego mrożonego groszku używam do sałatek, zup, jako jarzynkę do obiadu, a nawet jako składnik pasty do chleba. Uwielbiam go!


salatka ryzowa, salatka z dzikiego ryzu, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,


Sałatka z dzikiego ryżu, z groszkiem, szparagami i pomarańczą

czas przygotowania: 30 minut + czas chłodzenia
składniki: 
  • 100 g suchego, dzikiego ryżu
  • 1/2 pęczka zielonych szparagów
  • 100 g mrożonego zielonego groszku Poltino
  • 1 mała cebula biała albo szalotka
  • 1/2 ogórka zielonego, szklarniowego
  • 3 nieduże ząbki czosnku 
  • 1 pomarańcza 
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • garść listków mięty
  • 6 łyżeczek oleju roślinnego 
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony

salatka ryzowa, salatka z dzikiego ryzu, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,

Jak zrobić sałatkę z czarnego ryżu i zielonych warzyw?

Ryż wsypałam do rondelka. Zalałam 2 szkl. wody, gotowałam ok. 30 minut, odcedziłam.

Cebulę i czosnek obrałam, posiekałam. Przygotowałam zielone szparagi. Odłamałam stwardniałe końcówki, pędy pokroiłam w grube plasterki. Większe główki poprzekrawałam wzdłuż na pół, mniejsze zostawiłam w całości. Na patelnię wlałam 2 łyżeczki oleju. Wrzuciłam cebulę i czosnek. Smażyłam chwilkę aż cebula się zeszkliła. Dodałam mrożony groszek i szparagi. Dusiłam na małym ogniu dosłownie kilka chwil, tylko tyle żeby warzywa straciły surowość, ale mają pozostać jędrne i chrupiące. 

salatka ryzowa ze szparagami i groszkiem, salatka z dzikiego ryzu, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,


Wyszorowaną pomarańczę okroiłam ze skórki bardzo ostrym nożem. Wycięłam fileciki samego miąższu, bez skórek. Z reszty owocu po wyfiletowaniu wycisnęłam sok. Do małego słoiczka wlałam 2-3 łyżki soku pomarańczowego, dodałam sok z cytryny i resztę oleju. Doprawiłam solą i świeżo zmielonym pieprzem. Zakręciłam i wymieszałam energicznie potrząsając aż składniki połączyły się w emulsję. Listki mięty drobno posiekałam. Ogórka umyłam, pokroiłam, bez obierania, na grube ćwierć plasterki.

Do przestudzonego ryżu dodałam ostudzone, smażone warzywa. Dorzuciłam fileciki miąższu pomarańczy, ogórka i posiekaną miętę. Wlałam przygotowany sos i wszystko dobrze wymieszałam. Tak przygotowaną sałatkę wstawiłam do lodówki żeby się schłodziła.

Sałatka jest świetna jako samodzielne danie. Może być też dodatkiem do pieczonego mięsa albo dań z grilla.

salatka ryzowa ze szparagami i groszkiem, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,
salatka z dzikiego ryzu, zielone warzywa, szparagi, groszek zielony, groszek mrozony, poltino, mrozonki, dziki ryz, lunch, przekaska, grill, dodatek do grilla, samo zdrowie,

1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger