Mój ulubiony tatar ze śledzia

Świat się chyba kończy skoro ja piszę, że jakiś tatar ze śledzia jest moim ulubionym. Ale tak się właśnie porobiło, że powoli staję się miłośniczką śledzi, których jeszcze kilka, no może kilkanaście, lat temu nie jadałam prawie wcale. A ten tatar to od jakiegoś czasu mój śledziowy number one

Oczywiście do tatara potrzebne są dobre dodatki. Domowe ogórki kiszone, marynowane grzybki i kilka innych drobiazgów powoduje, że jest do danie wyśmienite. Ja podaję to danie w formie małego, warstwowego torciku, ale można też wszystkie posiekane składniki wymieszać razem ze śledziem i podać tatara w miseczce albo nałożyć go na nieduże kromki pieczywa.W takiej formie sprawdzi się również na sylwestrowej domówce.

Mam nadzieję, że będzie smakował Wam nie mniej niż mnie.


tatar sledziowy, siekany sledz, sledzie wigilijne, potrawy na wigilie, boze narodzenie i wigilia, potrawy na wigilijny stol


Tatar ze śledzia

czas przygotowania: 15 minut + czas moczenia śledzi + czas chłodzenia
składniki na 3 porcje:
  • 3 grube filety, płaty śledzia solonego bez skóry
  • 2-3 łyżki oleju rzepakowego tłoczonego na zimno 
  • 1 mała łyżeczka musztardy dijon
  • 1 mała łyżeczka miodu rzepakowego (albo innego łagodnego)
  • 1/2 kromki ususzonego chleba razowego (2-3 łyżeczki po utarciu)
  • do smaku - pieprz czarny mielony
  •  
  • 2 jajka ugotowane na twardo 
  • 1-2 ogórki kiszone (3-4 łyżki po pokrojeniu)
  • kilkanaście marynowanych małych maślaków (3-4 łyżki po pokrojeniu)
  • 2 nieduże szalotki albo 1 mała cebula biała (2-3 łyżki po pokrojeniu)


tatar sledziowy, siekany sledz, sledzie wigilijne, potrawy na wigilie, boze narodzenie i wigilia, potrawy na wigilijny stol

Jak zrobić tatara ze śledzia?

Solone płaty śledziowe trzeba najpierw wymoczyć bo są zwykle mocno słone. Zalewam je zimną wodą i odstawiam na pół godziny. Potem wodę zmieniam na świeżą i znowu odstawiam. Następnie próbuję kawałeczek i sprawdzam czy śledzie są już dobre. Jeśli są nadal za słone to moczę ponownie, jeśli nie to osączam.

Osuszone dokładnie płaty pokroiłam w drobną kostkę i posiekałam drobniutko. W drobną kosteczkę pokroiłam także ogórki kiszone, obraną szalotkę, marynowane grzybki i ugotowane, obrane ze skorupki jajka. Wszystkie krojone składniki przekładałam kolejno do oddzielnych miseczek.

Do posiekanego śledzia dodałam musztardę, nieco miodu, starty na proszek chleb i olej. Wymieszałam dokładnie, doprawiłam niewielką ilością pieprzu. Odstawiłam na godzinę w chłodne miejsce.

Podaję tego tatara nakładając porcje przy pomocy tzw. ausztachera czyli stalowej ramki pomagającej nałożyć warstwy na siebie tak żeby po zdjęciu całość zachowała nadany kształt.

tatar sledziowy, siekany sledz, sledzie wigilijne, potrawy na wigilie, boze narodzenie i wigilia, potrawy na wigilijny stol

Ausztacher postawiłam na talerzu. Na dno nałożyłam porcję śledzia, nie więcej niż do połowy wysokości. Na śledzia nałożyłam nieco ogórka kiszonego, następnie cebulkę, marynowane grzyby i na koniec jajko. Każdą warstwę lekko ugniatałam. Górną warstwę oprószyłam odrobiną pieprzu. Zdjęłam ausztacher a na talerz nałożyłam jeszcze po niewielkiej ilości posiekanych składników. Gotowego  tatara przechowujemy w lodówce. Wszystko możemy sobie pokroić nawet kilka godzin wcześniej, ale lepiej "składać" danie krótko przed podaniem.

Zapewniam, że jest przepyszny więc koniecznie zróbcie sobie taki!

tatar sledziowy, siekany sledz, sledzie wigilijne, potrawy na wigilie, boze narodzenie i wigilia, potrawy na wigilijny stol


32 komentarze:

  1. Izuś ! wygląda smakowicie ! Spróbuję zrobić !

    OdpowiedzUsuń
  2. wspaniały przepis i super propozycja podania

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam śledzie,Pani przepis R E W E L A C Y J N Y..skopiuję na Wigilię:))
    ZDROWYCH ,WESOŁYCH I SMACZNYCH ŚWIĄT p.IZABELO:))))

    pozdrawiam:)

    danka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danko, mam nadzieję, że będzie smakować :) pozdrawiam!

      Usuń
  4. Witam
    Mam pytanie czy ten tatar wyjdzie ze sledzia ale marynowanego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. teoretycznie to wyjdzie ze wszystkiego, ale to już nie będzie ten smak i nieco inna konsystencja

      Usuń
  5. Uwielbiam Pani przepisy. Jestem ciekawa, czy ten tatar można zrobić z marynowanych śledzi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozna, ale obawiam się, że będzie za kwaśny, zupełnie inny smak, konsystencja śledzia marynowanego też jest nieco inna niż zwykłego

      Usuń
  6. Co zamiast grzybów można położyć.?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wyobrażam sobie tego dania bez grzybów, ale można z nich zrezygnować albo dodać zamiast ogórka konserwowego czy jakieś inne warzywo z marynaty np. kawałek papryki. To trochę zmieni smak, ale skoro nie lubisz albo nie możesz jeść grzybów...

      Usuń
  7. czy musztarda jest konieczna?

    OdpowiedzUsuń
  8. Fajnie. zawsze myślałam, że do takiego zestawu konieczne są buraczki a zafarbowane na różowo jajko i ryba - to niekoniecznie. Ale takiego zaraz zrobię, może rodzina mnie pokocha :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ale żeby barwić burakami na podobieństwo do mięsa?! o nie, toż to okropne!

      Usuń
  9. Po co dodawać starty chleb do sledzia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla konsystencji i smaku. Chleb wchłonie nadmiar wilgoci że śledzia i spoi masę, doda też ciekawego smaku, oczywiście jeśli użyje się dobrego chleba

      Usuń
  10. A czy zamiast chleba można dodać majonezu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, to będzie wtedy raczej sałatka śledziowa niż tatar

      Usuń
  11. Witam, śledź w oleju nada się ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, u siebie w miasteczku znalazłam tylko śledzie w oleju, czy mogę takich użyć ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, nada się, musisz bo tylko dokładnie osączyć, osuszyć z tego oleju

      Usuń
  13. A czy zamiast maslaków moga byc pieczarki marynowane

    OdpowiedzUsuń
  14. I moge tatara wymieszac

    OdpowiedzUsuń
  15. Tatar pyszny. Zrobiłam na święta. Niestety tej foremki nie miałam a z innych patentów nie chciało wychodzić. Zrobiłam więc w płytkiej salaterce. Najlepszy jest po kilku dniach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. foremka jest dużo mniej ważna od smaku więc jeśli tatar wyszedł smaczny to gratuluję

      Usuń
  16. Pani tatar przypomnial mi smak dziecinstwa :) babcia, weteranka dwoch wojen swiatowych uwazala ze w domu nic nie moze sie zmarnowac. Z resztek ( okrawkow) sledzia przyrzadzanego w oleju robila siekanke. Skladaly sie na nia procz resztek sledzi - mlecz sledzia, jablko i cebula. Mlecz dokladnie rozcierala, okrawki siekala razem z jablkiem i cebula, mieszala i nakladala mi na pajde chleba z maslem. Do dzis czuje gdzies na podniebieniu smak babcinej siekanki... pozdrawiam serdecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie mam tych foremek.Lepiej go wymieszać, czy zrobić warstwowo w salaterce.chciałabym na wigilię, czy jak zrobie w sobotę to nie za wcześnie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można i tak i tak, ale chyba ładniej będzie w salaterce warstwowo

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger